Pantbrev för bostadsrätt
Ett pantbrev är ett dokument som till exempel används som säkerhet för lån vid köp av bostadsrätt. Det är utfärdat på ett visst belopp och inom en viss del av den pantsatta bostadsrättens värde. Pantbrevet utfärdas som bevis för att en inteckning av en bostadsrätt har gjorts i fastighetsboken, ägararkivet, hos Lantmäteriets fastighetsinskrivning. Om låntagaren inte kan betala sitt lån och bostadsrätten måste säljas kommer den som har pantbrevet att få pengar i första hand. En inteckning i form av ett pantbrev är därför en säkerhet för banken eller utlånaren.
När en bostadsrätt byter ägare, löser den gamla ägaren sina eventuella lån, får tillbaka sina pantbrev och överlämnar dessa till den nye ägaren som använder dem för sina lån. När man skall ta ett lån och det redan finns obelånade pantbrev som täcker lånebehovet behövs inget nytt pantbrev.
MBFOnline – En smartare tjänst för bostadsrättsföreningar
I MBFOnline finner du allt du behöver för att sköta ett register av pantbrev och registrera överlåtelser av bostadsrätter. Funktionen ger även mäklare tillgång till den information som de behöver inför ett försäljningsuppdrag, en så kallad mäklarbild. Ordning och reda på pantsättningar ger inga otrevliga överraskningar. Självklart skickar vi in kontrolluppgifter till skatteverket på utförda försäljningar.
Få offert på MBFOnline
[contact-form-7 id=”94″ title=”Få Offert”]
Förvaltning av bostadsrättsföreningar i Mälardalen
Vårt verksamhetsområde är Mälardalen som sträcker sig från Örebro, Arboga, Kungsör i väster via Köping, Hallstahammar, Surahammar, Västerås, Enköping till Stockholm i öster. På södra sidan av Mälaren finns orter såsom Eskilstuna, Strängnäs, Mariefred och Linköping. Vi räknar även in orter såsom Fagersta, Sala, Heby och Uppsala som vårt verksamhetsområde.